Ron Werber visszatérésével rögtön be is indult az MSZP gyűlöletkampánya.
Nagyjából ez az a gondolat, ami az elmúlt időszakban - néhány egyéb ügy mellett - napirenden van a jobboldalon. A különböző konzervatív lapok hasábjai mellett a HírTV több műsorában is kedvelt beszédtéma volt a szocialisták plakátkampánya (a lenti képen látható). Legutóbb például Kocsis Máté mondta el véleményét a dologról (link a videóhoz, link az összefoglalóhoz). A Fidesz kommunikációs igazgatója szerint az ilyen kampányok csak az indulatra épülhetnek, ugyanis az MSZP pont a kormány politikájának két olyan területét támadja, amelyeken a baloldal, nyolc évig tartó kormányzása során kudarcot vallott, így nincs mit felmutatnia, amivel igazából kampányolhatna. Szerencsére a műsorvezető nem átalkodik megkérdezni, hogy ugyan, mi miatt kellene ilyen durván neveznünk az ellenfél plakátkampányát, ezzel láthatóan gondolkodóba ejtve az interjúalanyt, aki egy jó adag bullshittel, és Ron Werber (az MSZP régi-új kampánytanácsadója) nevének bedobásával ("Werber csak ehhez ért") válaszol. De Csermelyit ez sem hagyja nyugodni, mivel szeretné tudni, hogy ugyan, mi miatt támadja a politikus az ellenoldalon lévő tanácsadót? Nos, ezt a dilemmát Kocsis jó magyar politikai hagyományok szerint egy egészséges karaktergyilkolással oldja fel.
Kép forrása: nepszava.hu
De Kocsis Máténak nincs igaza. A jobboldal gyűlöletkeltésnek titulálja azt, hogy az MSZP támadja a kormány eredményeit. Pedig a szocialisták plakátjai kétségtelenül beleillenek a politikai marketing negatív kampány-fogalmába, ami történetesen egy teljesen semleges, értékítélettől mentes kampányeszköz, olyannyira, hogy még a piacon működő vállalatok is gyakran használják (például a saját termékük versenytárssal szembeni pozicionálására). Lényege, hogy az ellenfél hibáit, hiányosságait felerősítsük, az egyetlen követelmény vele szemben pedig az, hogy amit állít, igaz legyen.
A fenti esetben persze azonnal feltűnhet: igencsak nehéz eldönteni, hogy amit az MSZP állít, az igaz, vagy hamis. Egyik válasz sem lehet teljesen megalapozott, így valószínűleg a politikai elköteleződés/preferencia/ beállítódás dönti el, hogy az illető egyet ért-e az üzenettel. Ez a puha, megfoghatatlan üzenetformálás tehát nem jelenti azt, hogy a kampány üzenete hazug lenne, csupán az olvasóra bízza a döntést. És bizony, a marketing nagyon szívesen alkalmaz olyan általános, homályos üzeneteket, amiket a befogadó fog megmagyarázni, értelmezni magának, a saját kontextusában. Így végül sokkal erősebb lesz az üzenet hatása, hiszen az illető a saját gondolatait, világképét, vagyis az általa leghitelesebbnek tartott forrásokat használta a véleménye megformálásához.
Félreértés ne essen, a Fidesz nem is azért tematizálja az MSZP "gyűlöletkampányát", mert hirtelen valamilyen eddig soha nem látott, a magyar nemzet egésze ellen irányuló elítélendő politikai eszközként értékeli azt. Tudja jól, hogy ez az MSZP által indított, a jövő évi választásig várható számtalan negatív támadás előhírnöke. De azt is tudja, hogy az emberek igen elutasítóak a negatív kampányokkal szemben, éppen ezért próbálja bemutatni a plakátkampány negativitását, Összességében a Fidesz lépése a szocialisták negatív kampányára adott negatív válasz, amellyel igyekeznek elhárítani a balról érkező támadást.
A jobboldal azonban akkor lépi át a határt az - egyébként teljesen szükségszerű - negatív ellentámadása során, amikor az egész narratívába behozza Ron Werber nevét (ha nem ismered, keress rá). A magyar politikai kultúra gyönyörű egyedisége, hogy a Fidesz Werbert - egy, a nemzetközi piacon működő politikai tanácsadó cég vezetőjét - teszi felelőssé az MSZP politikájáért. Ez az ember megbízást kap egy feladatra, amit nyilvánvalóan a legjobb tudása szerint fog véghezvinni, hisz pénzt kap ezért a munkáért.
Kép forrása: origo.hu
Hagyjuk már egy külső tanácsadó karakterének gyilkolását. Ha a státusztörvény elleni kampányban betöltött szerepére gondolok, én igencsak kételkedem abban, hogy egy külföldi számára átérezhető-e a határontúli magyarokhoz való érzelmi kötődésünk (szerintem nem). Valóban egy politikai pozíciók és pozícióigények nélküli embert akarunk hibáztatni a szocialisták tetteiért? Nem hinném. Ezek alapján az, hogy a Fidesz gyakorlatilag nemkívánatos személynek tekinti Werbert az MSZP háza táján, igencsak problematikus, de legfőképp tisztességtelen egy, a napi politikai csatározásoktól fényévnyi távolságra lévő szakemberrel szemben. Ugyanis ilyen esetekben a megbízott lemond a munkájának eredményéről, így azért csakis az ezt a munkát felhasználó megbízó felel.
Azt végképp nem értem, hogy miért van szükség erre a személyeskedésre. Talán nincs elég támadható személy a baloldalon? Milyen politikai hasznot remél egy politikai tanácsadó sarazásától a Fidesz? Ennél nem csak elegánsabban, de jobban is válaszolhattak volna az MSZP plakátkampányára...
Mindenesetre Kocsis Máté biztosít minket a beszélgetés során, hogy a Fidesz hamarosan az MSZP által alkalmazott eszközt használva is válaszolni fog a negatív üzenetekre. És nincs is más választása.
Vajon közeledünk az eddigi leginkább negatív üzenetekre épülő kampányhoz, hasonlóan a legutóbbi amerikai elnökválasztáshoz? Nos, ez legyen egy másik poszt témája.