HTML

A blogról

Egy blog a politikai kampányokról, a felhasznált eszközökről, az új technikákról, Magyarországról és a nagyvilágból. Szakmai szemmel, elfogulatlanul.

“The hardest thing about any political campaign is how to win without proving that you are unworthy of winning.” - A. E. Stevenson

2013.01.29. 00:31 perry

Gyűlöletkampány?

Címkék: mszp fidesz gyűlöletkampány negatív kampány ron werber kocsis máté

Ron Werber visszatérésével rögtön be is indult az MSZP gyűlöletkampánya.

Nagyjából ez az a gondolat, ami az elmúlt időszakban - néhány egyéb ügy mellett - napirenden van a jobboldalon. A különböző konzervatív lapok hasábjai mellett a HírTV több műsorában is kedvelt beszédtéma volt a szocialisták plakátkampánya (a lenti képen látható). Legutóbb például Kocsis Máté mondta el véleményét a dologról (link a videóhoz, link az összefoglalóhoz). A Fidesz kommunikációs igazgatója szerint az ilyen kampányok csak az indulatra épülhetnek, ugyanis az MSZP pont a kormány politikájának két olyan területét támadja, amelyeken a baloldal, nyolc évig tartó kormányzása során kudarcot vallott, így nincs mit felmutatnia, amivel igazából kampányolhatna. Szerencsére a műsorvezető nem átalkodik megkérdezni, hogy ugyan, mi miatt kellene ilyen durván neveznünk az ellenfél plakátkampányát, ezzel láthatóan gondolkodóba ejtve az interjúalanyt, aki egy jó adag bullshittel, és Ron Werber (az MSZP régi-új kampánytanácsadója) nevének bedobásával ("Werber csak ehhez ért") válaszol. De Csermelyit ez sem hagyja nyugodni, mivel szeretné tudni, hogy ugyan, mi miatt támadja a politikus az ellenoldalon lévő tanácsadót? Nos, ezt a dilemmát Kocsis jó magyar politikai hagyományok szerint egy egészséges karaktergyilkolással oldja fel.

plakát.jpgKép forrása: nepszava.hu

De Kocsis Máténak nincs igaza. A jobboldal gyűlöletkeltésnek titulálja azt, hogy az MSZP támadja a kormány eredményeit. Pedig a szocialisták plakátjai kétségtelenül beleillenek a politikai marketing negatív kampány-fogalmába, ami történetesen egy teljesen semleges, értékítélettől mentes kampányeszköz, olyannyira, hogy még a piacon működő vállalatok is gyakran használják (például a saját termékük versenytárssal szembeni pozicionálására). Lényege, hogy az ellenfél hibáit, hiányosságait felerősítsük, az egyetlen követelmény vele szemben pedig az, hogy amit állít, igaz legyen.

A fenti esetben persze azonnal feltűnhet: igencsak nehéz eldönteni, hogy amit az MSZP állít, az igaz, vagy hamis. Egyik válasz sem lehet teljesen megalapozott, így valószínűleg a politikai elköteleződés/preferencia/ beállítódás dönti el, hogy az illető egyet ért-e az üzenettel. Ez a puha, megfoghatatlan üzenetformálás tehát nem jelenti azt, hogy a kampány üzenete hazug lenne, csupán az olvasóra bízza a döntést. És bizony, a marketing nagyon szívesen alkalmaz olyan általános, homályos üzeneteket, amiket a befogadó fog megmagyarázni, értelmezni magának, a saját kontextusában. Így végül sokkal erősebb lesz az üzenet hatása, hiszen az illető a saját gondolatait, világképét, vagyis az általa leghitelesebbnek tartott forrásokat használta a véleménye megformálásához.

Félreértés ne essen, a Fidesz nem is azért tematizálja az MSZP "gyűlöletkampányát", mert hirtelen valamilyen eddig soha nem látott, a magyar nemzet egésze ellen irányuló elítélendő politikai eszközként értékeli azt. Tudja jól, hogy ez az MSZP által indított, a jövő évi választásig várható számtalan negatív támadás előhírnöke. De azt is tudja, hogy az emberek igen elutasítóak a negatív kampányokkal szemben, éppen ezért próbálja bemutatni a plakátkampány negativitását, Összességében a Fidesz lépése a szocialisták negatív kampányára adott negatív válasz, amellyel igyekeznek elhárítani a balról érkező támadást.

A jobboldal azonban akkor lépi át a határt az - egyébként teljesen szükségszerű - negatív ellentámadása során, amikor az egész narratívába behozza Ron Werber nevét (ha nem ismered, keress rá). A magyar politikai kultúra gyönyörű egyedisége, hogy a Fidesz Werbert - egy, a nemzetközi piacon működő politikai tanácsadó cég vezetőjét - teszi felelőssé az MSZP politikájáért. Ez az ember megbízást kap egy feladatra, amit nyilvánvalóan a legjobb tudása szerint fog véghezvinni, hisz pénzt kap ezért a munkáért.

Kép forrása: origo.hu

Hagyjuk már egy külső tanácsadó karakterének gyilkolását. Ha a státusztörvény elleni kampányban betöltött szerepére gondolok, én igencsak kételkedem abban, hogy egy külföldi számára átérezhető-e a határontúli magyarokhoz való érzelmi kötődésünk (szerintem nem). Valóban egy politikai pozíciók és pozícióigények nélküli embert akarunk hibáztatni a szocialisták tetteiért? Nem hinném. Ezek alapján az, hogy a Fidesz gyakorlatilag nemkívánatos személynek tekinti Werbert az MSZP háza táján, igencsak problematikus, de legfőképp tisztességtelen egy, a napi politikai csatározásoktól fényévnyi távolságra lévő szakemberrel szemben. Ugyanis ilyen esetekben a megbízott lemond a munkájának eredményéről, így azért csakis az ezt a munkát felhasználó megbízó felel.

Azt végképp nem értem, hogy miért van szükség erre a személyeskedésre. Talán nincs elég támadható személy a baloldalon? Milyen politikai hasznot remél egy politikai tanácsadó sarazásától a Fidesz? Ennél nem csak elegánsabban, de jobban is válaszolhattak volna az MSZP plakátkampányára...

Mindenesetre Kocsis Máté biztosít minket a beszélgetés során, hogy a Fidesz hamarosan az MSZP által alkalmazott eszközt használva is válaszolni fog a negatív üzenetekre. És nincs is más választása.
Vajon közeledünk az eddigi leginkább negatív üzenetekre épülő kampányhoz, hasonlóan a legutóbbi amerikai elnökválasztáshoz? Nos, ez legyen egy másik poszt témája.

Ez a blog első bejegyzése, remélem tetszett. Ha igen, nézz vissza máskor is!

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://politikaikampany.blog.hu/api/trackback/id/tr785047610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Motordoktor 2013.02.08. 20:06:57

Azt is érdemes lenne megnézni, hogy egyéb területen a reklámok esetében miért nem engedik (?) illetve miért tartják teljességgel etikátlannak a másik gyártó/vállalat/képviselő/importőr termékének minősítését a reklámban. A politikában ez teljesen normális? Magunk kiemelése a másik letiprásával? Még a Biblia is ellenzi.

perry 2013.03.04. 23:50:23

@Motordoktor: Ha jól értem, arra gondolsz, hogy a politikai hirdetésekben bevett szokás kontrasztba állítani magunkat a másikkal. Erre nem tudok mit mondani, a kontraszt reklám ('contrast ad') teljes mértékben elfogadott szokás, sőt, ez a negatív kampánymódszerek teljes mértékben intézményesült és javasolt válfaja. Nincs is vele semmi gond, amíg igaz az, amit állítunk a másikról, nameg magunkról.
Viszont a piaci reklámok között is felfedezhetőek ezek a kontraszt reklámok, a kedvenc példám az a reklám, amiben a Saballo-t összehasonlítják a Prostamol Uno-val: www.youtube.com/watch?v=YGfHfGa6sMs

Motordoktor 2013.03.05. 14:23:13

Viszont ezek egyazon cégek termékei.
Arra gondolok, hogy pl. a SEAT esetében betiltották azt a reklámot, ahogy a vadászrepülők orrán jelett győzelmekhez, legyőzött gépekhez hasonlóan odatettek pár egyéb autó emblémát, pl. BMW-t.
Ennyire nem erős a másik szidása, egyéb tulajdonságaik kidomborítása sehol máshol, csak a politikai reklámokban. A mosóporos reklámban is "másik mosópor" szerepel, név nélkül. stb.
Itt meg mindenki szidhat és minősíthet mindenkit. Fura.

perry 2013.03.05. 21:12:45

Ez valószínűleg azért van így, mert a politikai kampány nem egy hagyományos értelemben vett piacon zajlik. Sajátos szabályai vannak, amik nem a piaci logikán alapulnak.
süti beállítások módosítása