HTML

A blogról

Egy blog a politikai kampányokról, a felhasznált eszközökről, az új technikákról, Magyarországról és a nagyvilágból. Szakmai szemmel, elfogulatlanul.

“The hardest thing about any political campaign is how to win without proving that you are unworthy of winning.” - A. E. Stevenson

2013.02.08. 00:57 perry

Negatív kampány

Címkék: mszp fidesz gyurcsány obama bajnai romney negatív kampány

A legutóbbi - és egyben a blog első - bejegyzését azzal a kérdéssel zártam, hogy vajon a 2014-es választások előtti lesz-e a rendszerváltás utáni magyar politikatörténet legnegatívabb kampányidőszaka. Az biztos, hogy az első támadások (hirdetések) nagyon hasonlóak ahhoz, mint amit a legutóbbi amerikai elnökválasztási kampány első felében is láthattunk.

Obama és Romney csatáját mostanában szívesen nevezik az eddigi legnegatívabb/legmocskosabb/legundorítóbbnak az amerikai politikatörténetben, köszönhetően annak, hogy a jelöltek (kampánycsapatai) az erőforrásaik többségét negatív kampányüzenetek terjesztésére, az ellenfél támadására fordították. Elsősorban az elnöknek rótták fel a negatív hangnemet, aki 2008-ban sokkal nagyobb mértékben támaszkodott a pozitív, változást ígérő üzenetekre (legalábbis a választók szerint). Romney negatív kampánya viszonylag kevesebb kritikát kapott, hiszen a hivatalban lévő politikus kihívójának jellemzően nincs más lehetősége, mint támadni. 

negativ.jpg
Képek forrása: newyorker.com (bal), mediaite.com (jobb)

Ha kíváncsi vagy miért jó az, ha folyamatosan támadják egymást a magyar pártok, kattints a továbbra!

Namármost, bizonyos vélemények szerint a két amerikai elnökjelölt taktikájának megvolt a maga, viszonylag könnyen belátható oka. Jack Friedman azzal magyarázza a negatív hirdetések és - a politikusok által nyilvánosságra hozott - hírek magas számát/arányát, hogy felhívja a figyelmet a média jellemzően döntő szerepére. Ha Obama és Romney nem "foglalkozik egymással", nem hajítanak köveket egymás felé, akkor a különböző médiumok fogják megtenni ugyanezt helyettük. A média, mai formájában ugyanis hírigényét elsősorban olyan sztorikkal próbálja kielégíteni, amelyek szórakoztatóak, érdekesek. Az ilyen jellegű informatív-szórakoztató termékeket hívják infotainmentnek, ami a bulvárra éhes fogyasztó igényeire próbál reflektálni. Azt most hagyjuk, hogy a mára kialakult - és sokak által kritizált - helyzetet a kereslet vagy a kínálat generálta-e. Az a fontos, hogy napjainkban egy olyan világban élünk, ahol a politikusok és a választók közötti legfontosabb közvetítő eszközként működő média azokra a hírekre harap a legkönnyebben, amelyekben negatív, "mocskos", támadó jellegű információk vannak.

A legutóbbi amerikai elnökválasztás kampányában azért indult be már nagyon korán a demokraták negatív üzenetalkotása, hogy ezzel Obama idejekorán "definiálni" tudja ellenfelét, ezzel pozícionálva magát vele szemben, amivel lépéselőnyre tehetett szert. Erre a fontos stratégiai lépésre kellett válaszolnia Romneynak, annak érdekében, hogy az elnök ne tudja megtartani gyorsan szerzett előnyét. Ahogy a különböző ügyeket szokás, úgy framelték egymást a jelöltek, ezzel próbálva elérni, hogy a választókhoz a saját narratívájuk érjen el. Igyekezték kihagyni a framing folyamatából a médiát, ezzel lehetőleg csökkentve az esélyét annak, hogy a médiumok a pletykákból, vagyis a kampánycsapatok által nem kontrollált információkból merítsenek.

Úgy gondolom, hogy hazánkban is hasonló, nagyon korai kampányindulásnak lehetünk szemtanúi, bár az amerikai példa nem minden szereplőnél állja meg a helyét és az ösztönzők sem azonosak. Az MSZP Hoffmant és Matolcsyt támadó plakátjai, és a Jobbik - amúgy érthetetlenül erőtlen - "Rámegy a gatyánk is" hirdetése csupán az ellenzéki erők szinte egyetlen lehetőségeként megjelenő eszközét alkalmazta, azaz a kormány politikájának gyenge pontjait támadta. Obamáék gyakorlata, vagyis az ellenfél korai "definiálása", jellemzőinek bemutatása a jobboldal, pontosabban a Civil Összefogás Fórum (CÖF) törekvéseit jellemzi. Most tekintsünk el attól, hogy milyen közvetítő szervezetet alkalmaz a Fidesz, és vegyük úgy, hogy az egyelőre eddig két hullámban megjelenő Bajnai- és Gyurcsány-ellenes plakátok a kormánypárt "felől" érkeztek. A Fidesz szinte azonnal reagált Bajnai feltűnésére és a novemberben megjelenő közvélemény-kutatási adatokra: számos felületen igyekezett emlékeztetni mindenkit, hogy a válságkezelő kormány vezetője bezony a feneketlen népszerűtlenségi lukba esett Gyurcsány elválaszthatatlan partnere. Hasonló kampány, vagy legalábbis az előzőnek a folytatása indult be a minap, amelyben már némi szakpolitikai fűszerezéssel, de továbbra is ugyanazzal a fő üzenettel támad a Fidesz CÖF. 

negativ2.jpg

Képek forrása: barikad.hu (bal) hir24.hu (jobb)

Jó kérdés, hogy a második hirdetéshullámnak vajon mennyi értelme volt, hiszen az adatok alapján sem Bajnai sem Gyurcsány nem számít olyan mértékű fenyegetésnek, hogy ilyen intenzív kampányt kellene ellenük folytatni, miközben ügyet sem vetünk a szépen lassan apró százalékokat fel-feljövögető MSZP-re és annak vezetőjére... Emellett az is kérdéses, hogy a CÖF aktuális hirdetéseiben szereplő szakpolitikai jellegű üzenetek (pl. "Újra a nyugdíjakon akarnak spórolni", "Újra el akarják venni a családi adókedvezményt") mennyiben állják meg a helyüket. Ugye mint tudjuk, a jó, hatásos negatív kampány egyetlen feltétele, hogy az üzenetünk igaz legyen. A már említett két ellenzéki párt butácska plakátjainál ez a kérdés nehezen merülhet fel, mivel - többek között - ott az üzenetek éppen eléggé általánosak.

Nos, úgy vélem, hogy a kampányidőszak hangneme a továbbiakban nagyban függ attól, hogy miként alakulnak az erőviszonyok. Abban az esetben, ha a jelenleg szétaprózódott baloldali ellenzék rövidtávon nem fog szoros választási együttműködésre lépni, akkor a lassan egyre aktuálisabb kampányidőszakban kénytelenek lesznek saját támadásokat indítani a kormány politikája ellen. Ez ahhoz vezethet, hogy a Fidesznek számos szereplő negatív üzeneteit kellene hatástalanítania, ami igen nehéz helyzetbe hozhatja a jobboldalt, hiszen alapvetően nagyon költséges többfrontos kampányt folytatni. Így a célpontok csökkentése érdekében például előfordulhat, hogy a mögöttük álló politikai erők népszerűségének stagnálása miatt, a Bajnai és Gyurcsány-ellenes hirdetések egyszerűen eltűnnek, és a jobboldalon előtérbe kerülnek a Mesterházy és a szocialisták elleni kampányeszközök. Ha azonban hamarosan megköttetik a "várva várt" baloldali szövetség, és kikristályosodnak a főbb politikai személyek, elsősorban a miniszterelnök-jelölt, akkor a klasszikus kétpártrendszerben megszokott kampányokhoz hasonlóan a két szemben álló politikai erő könnyen támadható politikusai kerülnek terítékre a negatív hirdetésekben, hírekben.

Mindenesetre úgy gondolom, hogy valószínűleg nőni fog a negatív üzenetek aránya, hiszen rendkívül hatékony eszközről beszélünk. Kérdés, hogy az amerikainál jóval gyengébb, sebezhetőbb magyar politikai kultúrában vajon milyen további sérüléseket fog okozni egy minden eddiginél negatívabb kampányidőszak?

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://politikaikampany.blog.hu/api/trackback/id/tr365065520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása